Pells - Your bike, your choice

Pells Razzer: jak vznikla nejostřejší česká žiletka

 

„Chci, aby moje kolo bylo rychlé a pohodlné,“ takhle uvažuje většina běžných cyklistů. Ale zasvěcení vědí, že jde o dvě naprosto protichůdné vlastnosti. Tam, kde výrobce přidá na rychlosti, musí ubrat na pohodlí. Lehký, tuhý, rychlý a k tomu všemu pohodlný rám se stal svatým grálem, za kterým se ženou výrobci kol na celém světě. Jedním z těch, kteří se ideálnímu rámu snaží přiblížit, je brněnský Pells.

České výrobce, kteří pravidelně inovují, byste spočítali na prstech jedné ruky, a to dost možná ještě ruky v palčákové rukavici. Brněnský tým z Pellsu se ale vývojem pochlubit může a od vzniku firmy v roce 2000 si značka vybudovala pověst technologického inovátora. Nejúspěšnějším modelem z nabídky Pellsu je dlouhodobě bikový Razzer, který spatřil ve své první podobě světlo světa v roce 2006. Od té doby urazil dlouhou cestu a vyvinul se v jeden z nejlepších hliníkových rámů na trhu.

Jak šla historie rámů Razzer

První hliníkové Razzery vznikly jako alternativa top modelů Pells s technologií tzv. medium tail. Tento unikátní systém, který vytvořil novou kategorii kol mezi hardtaily a fully, využíval karbonových planžet jako zadního odpružení. Tvar zadní vidlice i profilaci chainstay firemní vývojáři přizpůsobili i pro hliníkovou verzi rámu, a tak vznikl Razzer. Cenově dostupný hliníkový rám byl na světě a brněnským inženýrům se povedla do té doby těžko představitelná věc: přinést širšímu spektru cyklistů zážitek blízký karbonovému pohodlí s cenovou dostupností hliníku.

Technologie až na prvním místě

Od první verze rámu už uplynulo hodně času a několikrát se vylepšovala geometrie i tvary trubek. Zadání ale znělo vždy jasně: rám musí být lehký, pohodlný a tuhý. Proto inženýři postupně vyvinuli několik technologií, které s obměnami využívají doteď. První z nich je spodní rámová trubka s výraznou bi-axiální profilací. Vertikální zploštění u pyramidové hlavové trubky, a naopak horizontální u středu, dodává rámu značnou torzní tuhost, přesné řízení a skvělý přenos energie jezdce. Na celém rámu je patrné masivní tvarovaní pomocí hydroformingu (tvarování materiálu vysokým tlakem tekutiny ve formě), což dovoluje vytvořit lehčí a optimálně tvarovaný rám, ovšem za cenu vysokých nákladů. Proto se mnozí výrobci často vracejí zpět k cenově dostupným profilům. Další technologií, která provázela rámy Razzer většinu času, je VHFS – koncept zadní stavby, která je tuhá v bočním směru, ale do jisté míry pruží ve vertikálním směru. Tu v roce 2016 nahradila velmi subtilní 12mm zadní stavba, která zachovává a vylepšuje to podstatné, co mají tisíce cyklistů na Razzeru rádi: neuvěřitelné pohodlí a maximální přenos síly. Zásadní změnou prošel Razzer v sezóně 2017, když dostal k desátým narozeninám novou horní rámovou trubku. Ta je nyní plochá a prohnutá, proto je rám výrazně pohodlnější. Širší napojení zadní stavby okolo sedlové trubky přináší nejen větší torzní tuhost rámu, ale i designovou lahůdku čistých linií. Ohýbání neunikla ani sedlová trubka, díky čemuž je zadní rámový trojúhelník velmi krátký a Razzer tak získává mimořádnou obratnost. Nižší střed rámu zvyšuje stabilitu kola a lepší kontrolu v technických pasážích. Pro rok 2018 Pells nachystal opět novou verzi rámu, tentokrát s patkami boost 148 mm.

Tvar je funkce, design je bonus

Krédem vývoje Pellsu je myšlenka: tvar vychází vždy z funkce. V každém místě rámu musí profilace co nejpřesněji korespondovat se silami působícími na rám v tomto místě. Nikdy se v profilaci rámů nevychází z pomíjivých módních trendů. I přesto (nebo snad právě proto) se výsledné tvary rámu Razzer vývojářům podařilo vymyslet tak, že máte chuť kolo pověsit v obýváku na zeď místo obrazu. Zploštělá rámová trubka, která plynule navazuje na ultra tenkou zadní stavbu je v kombinaci se zabroušenými spoji a minimalistickým designem luxusní záležitost. Nemluvě o všech výše zmíněných technologiích. Ruku na srdce, není to jeden z nejhezčích hliníkových rámů?